تفاوت علامت تجاری و برند چیست؟

واژه برند و علامت تجاری از واژه های پر کاربرد در حوزه بازاریابی هستند که اغلب اشتباه یا به جای یکدیگر به کار برده می شوند. علامت تجاری، همان علامت، نشانه، تصویر، ترسیمات یا شکلی است که شما با هدف متمایز کردن خدمات و محصولات خود با سایر رقبا طراحی می کنید و با ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی، قانون از آن در برابر استفاده دیگران حمایت می کند.
برند در واقع آن اسم، عبارت یا اصطلاحی است که شخص برای کالا یا خدمات خود انتخاب می‌کند و کاری می‌کند که مشتریان با شنیدن آن سریعا به یاد کالاها یا خدمات آن مجموعه بیفتند. برای مثال پپسی و کوکاکولا را می توان نام برد.
برند یک نام یا نماد خاص نیست بلکه حاصل تجربه ها، شنیده ها، روایات و خاطره های ذهن افراد، ویژگی های خاص افراد مصرف کننده از آن و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و …. است.
در واقع برند، دیگر یک اسم خشک‌وخالی نیست. بلکه مدیران شرکت‌ها به درستی می‌دانند که یک برند مناسب، تا چه حد می‌تواند ارزشمند و سودآور باشد.